maandag, september 29, 2008

Recensie: Podcast Veertien-Achttien


De Master valt de laatste tijd elke avunt in slaap met de dopjes van zijn Ipod nog in zijn poezelige oortjes. Uitgeput van het luisteren naar de ‘zachte g’ van Tom Tacken die hem vertelt over de Eerste Wereldoorlog. Tom werkt bij het Brabants Dagblad als chef van de streekredactie en is een podcaster. Nu zijn die er wel meer, maar Tom vertelt over geschiedenis en dan raak je de Master dus op één van zijn zachte plekjes.

Een week geleden kwam de Master via Podplaza in aanraking met zijn eerste podcasts (korte luisterafleveringen waarop je je kunt abonneren) over historische onderwerpen. Sinds juni is Tom bezig met een monsterklus; in 228 afleveringen (228 = het aantal weken dat WO I duurde) wekelijks vertellen over bekende en onbekende personen die een grote of kleine, leidende of lijdende rol hebben gespeeld in de Moeder Aller Oorlogen. Ondanks dat ie nog maar net op weg is, vindt de Master het nu al jammer dat WO I zo kort geduurd heeft.

Wie meer wil weten over de Eerste Wereldoorlog (het was geen wereldoorlog voor mietjes) of over vroeger in het algemeen, die MOET eens luisteren naar de podcasts van Tom Tacken. Tom vertelt met veel vaart en humor en weet de personen die hij beschrijft heel beeldend tot leven te brengen, waardoor je het, ook als leek, goed begrijpt. De Master vindt het in elk geval prachtig.

Wil je meeluisteren, maar niet tussen Smitty en de Master in bed hoeven liggen? Check dan: VEERTIEN-ACHTTIEN.

7 opmerkingen:

JD Westhof zei

Bedankt voor de tip Master!

Anoniem zei

Da's een toffe reactie van je, Jeroen. Dank, dank, dank!
Met de Eerste Wereldoorlog naar bed: ik ken het gevoel. Het blijft maar malen, al die krankzinnige geschiedenissen. Toch hoop ik de rest van de 228 oorlogsweken overdag wakker genoeg te zijn om boeiende afleveringen aan Veertien Achttien toe te kunnen voegen. Met reacties als die van jou, Jeroen, moet dat gaan lukken.

Eelke de Boer zei

Kijk, het middel om de nacht door te komen! thx!

Anoniem zei

Master... Ik heb nog wel een boek voor je. Als je tijd hebt tip ik geluk, van een hongaar Gyorgy Konrad. Een topboek, en ik heb er wat gelezen. Autobiografisch en leest soepel. Daarnaast de uitvinder van dienstplicht en geurrilla, de heer Maciavelli, niet onomstreden, toscaan, en meesterverteller. Ik heb drie boeken:'De Heerser, de arte della Geurra en de Discorsi. Dat laatste grijpt terug op boeken van Titus Livius. Een echte romein. Leest minder soepel, is voor de doorzetters. Legt oude geschiedenis naast zijn huidige en haalt daar lessen uit. Voor zijn tijd.

Japper

Jeroen W. zei

Japper, wanneer spreken we af? Ik wil alles wel!

Anoniem zei

Beste Wes, je ken me bellûh. Boeken zijn leenbaar. Volgende week mag ik wederom een poging doen een roze pasje te halen. Nee! Niet het eeuwigdurend lidmaatschap van de COC, maar het rijbewijs! Laat maar weten.

Japper

Anne the Man zei

Ik ben ook gek op deze podcast en heb er verschillende malen over geblogd. Een van de beste NL podcasts die ken. Laat me weten als je er een paar kan aanbevelen.

Anne